Otse põhisisu juurde

Seljatraumast taastumine

Ma kirjutasin oma viimases postituses minuga juunikuu alguses juhtunud õnnetusest, mille tagajärjel sain alaselga mõned luumurrud. Kuna tollest postitusest on nüüd juba möödas pikem aeg (sh kukkumisest saab 3. augustil täpselt 2 kuud), siis kirjutan lühidalt, kuidas mul taastumine läinud on.

Esimesed nädalad olid ikka vaevalisemad ja ma 2 nädalat ei käinud üldse trepist, 3. nädalast siiski sain (ja julgesin) hakata uuesti trepist üles ja alla käima. Kuigi selliste traumadega peab olema rahulik režiim, siis ei mõelda voodirežiimi ja uuesti liikumine on taastumisel oluline. Juba 20. juunist  (teisipäev) hakkasin ettevaatlikult kõndimas käima kord päevas, esialgu alla kilomeetri, nädala lõpus ning järgneval nädalal tegin juba ühekilomeetriseid kõnde.






Juuni


Juulis jätkasin kõndimisetega ning kuu alguses (04.07) sain füsioterapeudi juurde aja. Lisaks kõndimistele hakkasin iga päev võimlema (mõni üksik päev vahel harva võis vahele jääda, kuid üldiselt olin võimlemise osas väga järjepidev ja seda olen siiani). Esimesed kolm korda käisin füsioterapeudi vastuvõtul nädalase vahega, viimasel korral jäi kaks nädalat lisandunud harjutustega. Kuigi füsioterapeudi saatekiri sai ära kasutatud, siis ta natuke muutis veelgi harjutusi, millega jätkan siiani.

Kõndimine läks samuti väga hästi ja aeg-ajalt tõstsin distantsi, kuid sedagi tuli tõsta tasapisi, mitte korraga liiga palju. Juuli teisel nädalal kõndisin juba 2 km korraga, kolmandal nädalal 3 km. 4 km peale korraga tõstmine aga seljale nädala lõpus veel ei sobinud ja seega jagasin 4 km kaheks eraldi kõnniks - esimene kõnd päeval, teine õhtul. Ideaalis oleks tahtnud esimene hommikul ja teine õhtul, aga ma magan hommikuti kaua ja hommikul rahulik kohvitamine võtab samuti oma aja - nii see lõunane aeg ootamatult kätte jõuabki. 😆 Võimlen mõnikord pigem hommikul, mõnikord õhtul - siin on peaasi, et korra päevas tehtud saaks.



Juulikuu 1. pool

Juulikuu 2. pool


Mis asjad mulle jätkuvalt rasked siis ikkagi on? Raskuste tõstmine - kanadele vett viin veerand pange kaupa. Kui pesu peab nöörile kuivama panema, siis keegi pereliikmetest viib kausi pesuga nööri juurde ja paneb selle mulle kõrgemale tasapinnale, et ma iga riidega liiga madalale kummardama kogu aeg ei peaks. Poes käin harva. aga kuna ma poekotte ise tõsta ei saa, siis asjad pakin poekärust kotti alles auto juures. Paar nädalat tagasi, kui kodustega grillisime, tahtsin viia karastusjoogid korraga välja  - kaks kaheliitrist pudelit - pidin ükshaaval viima, sest 4 liitrit korraga vedada oli seljale liiga raske koormus. Eelmine nädal ladusin poes selle väikese läbipaistva kilekoti õunu täis ja sellega kaaluni minek ei olnud seljale mugav....2,7 kg õunu näitas kaal.

Lisaks olin juuli viimasel nädalavahetusel mingis viiruses, samas palavik oli vaid reede õhtul ja laupäeval-pühapäeval otsus mitte kõndima minna, tuli tervenemisele kasuks. Köha oli ka väga kerge ning kuigi viirus söögiisu veidi mõjutas, siis esmaspäevast (31. juulist) sain taas kõike süüa.

Eile, esimesel augustil, tegin kaks 2,5 km kõndi päevas, et katsetada, kas võiks augustist 5 km väljakutset hakata taas tegema. Viimased pool km oli selg suures vaevas ja pärast kõndi ka selg valutas. Olin samal päeval arstile öelnud, et enam igapäevaselt valuvaigistit ei vaja ja just sel päeval pidin neid 2 tk võtma. Arst ütles, et tõstmine on mulle veel vaevaline kindlasti pikka aega ja niikuinii ma ei tohi praegu hakata mingit intensiivset trenni tegema. Jooksmist ja rattasõitu ei luba füsioterapeut samuti, rattasõitu vist isegi pikemalt, kuid jooksmise puhul peab olema vähemalt 3 kuud traumast möödas ja kõndides ega kõndimise järgselt ei tohi seljavalu tekkida. Valu pidigi olema mulle nö teejuhiseks, et mida ja palju ma tohin teha - augusti algusega seega 5 km päevas veel maha kõndida ei tohi (ehk kuu lõpu poole juba saan, sest 4 km kokku juba teen) ja kui ka kodus tekkib raskuste tõstmise vajadus, siis keegi pereliikmetest aitab või pean ise raskuse kuidagi väiksemaks saama (nt poekoti sisu ise tuppa tassima mõne toote kaupa, kuid õnneks enamjaolt keegi tõstab ikka ise poekoti autost tuppa 😊).






Selle postituse lõpetan positiivselt, andes teada, et vaatamata oma seljatraumale, tegin juuni lõpus ära lõppastmekoolituse. Kuigi see päev kinkis mulle jubeda seljavalu, mistõttu oli päeva teine pool raske (koolitus oli Pärnus, kuigi koolitaja autokool asub Elvas), siis ometigi on see tehtud, uus juhiluba on mul nüüdseks käes ning 4. augustist tohin sõita vahtralehtedeta. 😀

Kuna ja millest järgmise postituse teen, seda ei oska ma hetkel öelda. Septembrist hakkab ülikoolis 3. ehk viimane aasta ja ilmselt blogi jaoks taas väga aega ei leia, kuid iial ära ütle iial.


Päikest! 😉

Kommentaarid

  1. Tore lugemine! Loodan, et oled varsti jooksutajal tagasi, sa sobid sinna.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh kommentaari eest! Olen jaa jooksurajal tagasi, ei võistle, aga kodus vaikselt sörgin mõned korrad nädalas.

      Kustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused sellest blogist

Minu tellimused Aliexpressist 2014-2016

Panen siia pildid väikese selgitusega toodetest, mis olen ostnud. Pildid panengi konkreetselt enda asjadest, nii nagu nad kätte sain. Mu kõige esimene proovitellimus oli 16.mail 2014. Tellisin 6.35 eurot maksva siidise vööga kleidi S suurus. Minu mõõdud ongi XS/S (rohkem XS). See oli mulle paraku tiba suur ja ebaõnnestunud ost. Seda kleiti mul enam pole alleski. Nüüd oma aliexpressi lehelt vaadates näen, et olen tellinud samal päeval kaks kleiti. Tellisin ka ühe kollase suvekleidi, maksis 7,09 eurot, samuti S suurus. See oli üks mu lemmikkleite. Panen nüüd ka paar pilti, kus mul on see kleit seljas. :) Sellest kleidist ma jäin ilma, sest juhtus üks tobe õnnetus. Maal trügivad ikka sügisel rotid kappi, mu lemmik kleit oli mingi kurja roti poolt nii katki näritud, et pidin ära viskama. Seda toodet seal enam müügil pole ka, muidu telliks uue, vb sinise, sest tumesinine tundus ka väga ilus. Ma olen sel esimesel korral prooviks kohe mitu asja tellinud, tellisin

Kauneid kohti Eestimaal (Põhja-Eesti ümbrus)

Kuna ma käisin juuli lõpus/augusti alguses meie kodumaa kaunites paikades, siis otsustasin teha sel teemal siia blogisse ühe postituse. Nii mõnigi koht oli minu jaoks täiesti uus. Käesoleval aastal on "Puhka Eestis" eriti teemas. Kusjuures meil saab puhata küll. Siin postituses mainitud kohtades  käisime kolme päeva jooksul (aitäh mu  tädile , kes mind neisse kohtadesse sõidutas). Teksti tuleb siin vähe, pilte palju (fotod on tehtud tavalise nutitelefoniga). Esimesel päeval külastasime Jägala juga. Kusjuures mina polnud seal varem käinud. Tegemist on looduslikult ilusa vaatamisväärsusega. Samas jalutamist on seal vähe, vähemalt mulle tundus vaid üks pisike rajake olevat. Kui olime juga, sh jõge, piisavalt imetlenud, läksime vaatama 5 km eemal asuvat Linnamäe hüdroelektrijaama. Õhtupoole jalutasime Kadrioru pargis, sh roosiaias. Park ja roosiaed on mõlemad nii ilusad, et muudkui pildista ja imetle.  Teisel päeval k

Teekond elu esimese operatsioonini ning operatsioon ise (laparoskoopia)

Kui mul 2019 aasta veebruaris esmakordselt müoom diagnoositi, ei osanud ma sellest esialgu mitte midagi arvata. Arst ütles vaid, et ma tuleks aasta pärast kindlasti kontrolli tagasi, aga kui probleeme tekib, võin alati ka varem tulla. Läksin ära, koduteel mõtlesin, et müoom - ma olen seda sõna kuulnud, aga mis see on. Googeldades ehmatas esimese hooga sõna kasvaja ikka väga ära. Uurisin netist selle kohta edasi ja sain aru, et karta pole mul midagi vaja. See healoomuline kasvaja avastataksegi enamjaolt tavalise günekoloogilise läbivaatuse käigus ultraheliga. Pahaloomuliseks muutumise tõenäosus alla 1 protsendi. Sümptomite puhul on naistel sagedaseimaks kaebuseks väga vererohked päevad. Seda probleemi mul polnud. Müoom oli mul väga väike kah - 2,2*2,4 cm. Internetist selle haiguse kohta uurides jäi silma vaid nii palju, et peale esmaskordset avastamist tasuks minna uuesti kontrolli poole aasta pärast. Elasin siis oma tavalist elu edasi, probleeme polnud. Pikematel jooksudel (marat